Η άλλη Χιονάτη, της Jennifer Donnelly

Η παλιά αγαπημένη Jennifer Donnelly, μου είχε κάνει παρέα όταν ήμουν στο πανεπιστήμιο και έπρεπε να περάσω κάποιο χρόνο ανάμεσα στα μαθήματα σε κάποιο καφέ της Καμάρας. Θυμάμαι πολύ χαρακτηριστικά να χάνομαι μέσα στο Τριανταφυλλάκι, να ρέει η γραφή της γρήγορα, να δημιουργεί υπέροχες εικόνες μιας παλιάς Αγγλίας, να έχει φοβερή αγωνία και να συμπαθώ πολύ την κεντρική ηρωίδα (που όπως σου έχω πει δε μου συμβαίνει τόσο συχνά). Η απόφαση να πάρω το συγκεκριμένο βιβλίο προέκυψε στο διάστημα του social media detox μου, του πρώτου εβερ που όμως θα ακολουθήσουν κι άλλα οπωσδήποτε και ίσως με μεγαλύτερη διάρκεια. 

Η εμπειρία μου με το συγκεκριμένο βιβλίο ήταν τόσο ήσυχη και εύκολη, τόσο απλή (το είδα, μου γυάλισε, το πήρα, το διάβασα) που είχα ξεχάσει πώς ήμουν παλιά ως αναγνώστρια, πριν την ιδιότητα του bookstagrammer ή του booktoker ή του bookblogger και όλων αυτών. Τότε που έμπαινα σε ένα βιβλιοπωλείο, κοίταζα τα βιβλία, διάβαζα κάποιες περιλήψεις, διάλεγα ένα από αυτά γιατί με ενθουσίαζε, χωρίς να το έχω ψάξει, χωρίς να το έχω δει παντού νωρίτερα, το έπαιρνα στο σπίτι και το άρχιζα αμέσως. Σχημάτιζα δική μου γνώμη δίχως να έχω έτοιμη από πριν μια, δίχως προκαταλήψεις, βυθιζόμουν στο βιβλίο με όλη μου την προσοχή, με όλη μου τη συγκέντρωση, απολάμβανα ειλικρινά το διάβασμά μου, χωρίς να χρειάζεται να το ανεβάζω στα social για να μάθουν όλοι τι διαβάζω τώρα. Χωρίς να με απασχολεί κάθε τόσο πόσοι και ποιοι είδαν το story μου, αντί να με απασχολεί η ίδια η ιστορία. Ναι, ακούγεται θλιβερό, και μάλλον είναι. Με αυτό το βιβλίο ταρακουνήθηκα, ναι μεν γιατί ήταν μια υπέροχη περιπέτεια, αλλά κυρίως γιατί είχα ξεχάσει τους πραγματικούς λόγους που αγαπώ το διάβασμα.

Η Σόφι είναι μια νεαρή πριγκίπισσα που κοντεύει να ενηλικιωθεί κι έπειτα να αναλάβει το θρόνο που ως εκείνη την ώρα έχει η μητριά της, μα κυρίως φτάνει η στιγμή να διαλέξει τον πρίγκιπά της, που θα βασιλέψει όπως πρέπει με θάρρος και πυγμή, καθώς εκείνη θα ασχολείται με αγαθοεργίες και θα μεγαλώνει τα παιδιά τους. Όμως δε θα γίνουν έτσι τα πράγματα, γιατί η ήδη υπάρχουσα βασίλισσα κατακλύζεται από ένα νέο φόβο. Δε φοβάται πως η Σόφι είναι πιο όμορφη από εκείνη, όχι, φοβάται πως το αδύναμο καλόκαρδο κορίτσι θα την καταστρέψει. Έτσι διατάζει έναν κυνηγό να την πάει βαθιά στο Σκοτεινό Δάσος και να της ξεριζώσει την καρδιά. Έτσι και γίνεται. Η ιστορία ξεκινάει με τον κυνηγό να ξεριζώνει την καρδιά της άλλης αυτής Χιονάτης μέσα στο δάσος. Όχι ακριβώς όπως έγινε στο παιδικό παραμύθι των αδερφών Γκριμ (εεε, παιδικό για εμάς, όχι τόσο παιδικό όταν το έγραψαν!). Η Σόφι θα γλυτώσει στο τσακ το θάνατο, θα γνωρίσει τους επτά νάνους που ζουν στο δάσος, θα γνωρίσει όλους τους απλούς ανθρώπους που καταδυναστεύονται από κακούς άρχοντες, θα γνωρίσει τον πραγματικό χαρακτήρα όλων όσων θεωρούσε φίλους και οικογένεια και θα κάνει μια νέα οικογένεια. Θα ζήσει περιπέτειες, ασταμάτητες περιπέτειες, που πατάνε μεν στην ιστορία της Χιονάτης, όμως είναι δοσμένες εντελώς αλλιώς κι εντελώς υπέροχα. Μα πάνω απ' όλα θα ανακαλύψει το κίνητρο να παλέψει για να πάρει πίσω το θρόνο της, τη θέση της και την τεράστια σημασία του να είναι καλόκαρδη και φιλάνθρωπος. 

Δεν ξέρω αν το βιβλίο αυτό είναι πράγματι ένα τόσο εύκολο και συναρπαστικό βιβλίο όσο το βίωσα εγώ, σίγουρα φταίει και η αποχή μου από τον διαδικτυακό κόσμο που ευνόησε την αναπόσπαστη ανάγνωσή του. Όμως πράγματι οι περιπέτειες ήταν ασταμάτητες και δεν ένιωσα ποτέ πως έκανε κοιλιά. Τα κεφάλαια τελείωναν πάντα σε cliffhanger, οι ήρωες ήταν όλοι αγαπητοί, τους συμπάθησα όλους, η κεντρική ηρωίδα έχει υπέροχη εξέλιξη, ε μου είχε λείψει η Donnelly, δεν το είχα συνειδητοποιήσει πόσο! 

Ως βιβλίο πέρα από το ότι ξαναλέει την ιστορία της Χιονάτης με πιο ενήλικο τρόπο, στην ουσία είναι μια medieval ιστορία φαντασίας, έχει και αλληγορικές προεκτάσεις, ιδίως στη λύση του. Δε θα σου τις αποκαλύψω γιατί θα είναι σπόιλερ, όμως θα σου πω πως μου άρεσε πολύ η εξήγηση που δόθηκε, μου άρεσαν τα μηνύματα που πέρασε, κι αν το βρεις λίγο κλισέ, θα σου πω πως μου άρεσε ακόμη κι αυτό. Εξάλλου ξέρουμε την κατάληξη της ιστορίας, ξέρουμε γενικότερα την ιστορία, δεν είναι κάτι καινούργιο που μπορεί να φας σπόιλερ. Κάπως μου ξεκούρασε το μυαλό ως ανάγνωσμα, όπως και το γεγονός πως όσο το διάβαζα διάβαζα μόνο αυτό, πράγμα που ίσως αρχίσω να κάνω από εδώ και μπρος πιο συστηματικά, όχι τόσο καλό το multitasking στα βιβλία τελικά! Τα στοιχεία της φαντασίας ήταν διάσπαρτα και απαραίτητα, όπως και εντελώς φυσικά. Σε γενικές γραμμές μόνο καλά λόγια έχω να πω.

Τι μου άρεσε: Η ιστορία, η ατμόσφαιρα, η γραφή, οι ήρωες, όλοι οι ήρωες ακόμη κι οι κακοί (μου έδωσαν vibes Terry Pratchet), η φαντασία, το τέλος, η δικαίωση, το ελαφρύ αλλά καθόλου άβολο χιούμορ, σε γενικές γραμμές σχεδόν τα πάντα.

Τι δε μου άρεσε: Λίγο με χάλασε το γεγονός πως υπήρχαν ένα δυο ζώα που συμπεριφέρονταν σαν άνθρωποι. Για να είμαι πιο ακριβής ένα δύο έντομα (μια αράχνη που ήταν μάγειρας, μια πασχαλίτσα που ήταν νοικοκυρά). Νομίζω πως ήταν κάποιες λίγο παραπάνω παιδικές πινελιές απ' ότι θα ήθελα στο πώς αποδόθηκε στο σύνολό της η συγκεκριμένη ιστορία. Θέλω να πω, σε μια άλλη ιστορία μπορεί να ταίριαζαν καλύτερα.

Πέρα από αυτό η ιστορία ήταν για μένα τέλεια και αυτό ακριβώς που χρειαζόμουν. Η Donnelly πριν από αυτό είχε γράψει την Άλλη Σταχτοπούτα στο οποίο καταπιάνεται με το θέμα της ομορφιάς, αν κατάλαβα καλά και που οπωσδήποτε θέλω να διαβάσω! Είδα και ένα ακόμη retelling, που δεν έχει μεταφραστεί και αφορά την Πεντάμορφη και το Τέρας, σε μια σειρά με retellings της Disney όπου σε κάθε ένα γράφει κι ένας άλλος συγγραφέας. Θα βάλω τη Σωτηρία να το ψάξει! 

Πρωτότυπος τίτλος: Poisoned (Τέλειο!!)
Συγγραφέας: Jennifer Donnelly
Εκδόσεις: Διόπτρα
ISBN: 9789606532788
Σελίδες: 494

Περίληψη: Μια φορά κι έναν καιρό, ένα κορίτσι με το όνομα Σόφι πήγε στο δάσος με τον κυνηγό της βασίλισσας. Τα χείλη της είχαν το χρώμα των ώριμων κερασιών, το δέρμα της ήταν απαλό σαν φρέσκο χιόνι, τα μαλλιά της ήταν μαύρα σαν τη νύχτα. Όταν σταμάτησαν να ξεκουραστούν, ο κυνηγός έβγαλε το μαχαίρι του και πήρε την καρδιά της.
Δεν ήταν έκπληξη για τη Σόφι. Είχε ακούσει τις φήμες, τους ψιθύρους γύρω της. Έλεγαν ότι παραήταν ευγενική και καλοσυνάτη για να κυβερνήσει· θα ήταν καταστροφή μια τέτοια βασίλισσα. Και η Σόφι τούς πίστευε. Πίστευε ό,τι είχε ακούσει για τον εαυτό της, όλες τις δηλητηριώδεις λέξεις που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για να αποτρέψουν τα κορίτσια όπως αυτή να αποκτήσουν δύναμη.
Η Σόφι, όμως, θα αποδείξει ότι ακόμα και η πιο σκοτεινή μαγεία δεν μπορεί να σβήσει τη φωτιά που καίει μέσα σε κάθε κορίτσι. Και ότι η μεγαλύτερη δύναμη είναι η καλοσύνη.
Μπορούν να σας απαριθμήσουν όλες τις αδυναμίες σας, αλλά δεν μπορούν να σας κάνουν να τις πιστέψετε.
Μόνο εσείς μπορείτε να το κάνετε αυτό.

Δεν διάβασα καν την περίληψη πριν το πάρω θέλω να σου πω, τώρα τη διαβάζω πρώτη φορά. Απλά μου φάνηκε ενδιαφέρον που ήταν retelling της Χιονάτης και που ήταν γραμμένο από μια συγγραφέα που γνώριζα. Έτσι το πήρα. Νομίζω ότι πραγματικά αξίζει να διαβαστεί αυτό το βιβλίο. Εσύ το έχεις διαβάσει; Τι άποψη έχεις γενικότερα για τα retellings;

4 σχόλια

  1. Ουαου, τέλειο φαίνεται! Θα το πάρω οπωσδήποτε, καθώς αυτήν την εποχή χρειάζομαι επειγόντως ένα ελαφρύ όμορφο βιβλίο μπας και καλυτερέψει λίγο η διάθεσή μου.
    Γενικά, μου αρέσουν πολύ τα retellings κλασσικών παραμυθιών, αν και δεν έχω διαβάσει πολλά, διότι τα περισσότερα είναι κάπως Young Adult και με εκνευρίζουν τα υπερβολικά ρομάντζα και τα τρίγωνα και τα κακά αγόρια που όλο και βρίσκονται σε αυτό το είδος.
    Αφού σου αρέσουν τα retellings σου συστήνω το Happily ever after? Είναι ένα βιβλίο με επαναφηγήσεις παραμυθιών σε διήγημα ή σε ποίηση, παραδοσιακών (2 με βάση την Ραπουνζέλ , την Πεντάμορφη και το Τέρας, 3 με βάση το Χάνσελ και Γκρέτελ, 1 με τον Τζακ και η φασολιά, την Κοκκινοσκουφίτσα) αλλά και λογοτεχνικά (1 με την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων (το οποίο δεν μου άρεσε καθώς δεν κατάλαβα καθόλου τι συνέβαινε), 2 με τον Πίτερ Παν, του οποίου και οι δύο εκδοχές με συγκίνησαν πολύ, ένα συγκινητικότατο ποιήμα και ένα διήγημα αστυνομικού νουάρ εμπνευσμένα από τον Πινόκιο, 1 με το κοριτσάκι με τα σπίρτα, το οποίο συνεχίζει την ιστορία για να δώσει αίσιο τέλος, 2 με τη Μικρή Γοργόνα, της οποίας η μια εκδοχή με χάλασε, γιατί φαινόταν ότι εμπνεύστηκε όχι από το αρχικό παραμύθι αλλά από την ταινία της Ντίσνευ). Έχει και ένα ρομαντικό-ερωτικό εμπνευσμένο από τον Αλή Μπαμπά και τους Σαράντα Κλέφτες, όπου δίνει μεγάλο ρόλο στην περιφρονημένη γυναίκα του κακού πλούσιου αδερφού και ένα πολύ ωραίο με τη βασίλισσα του Χιονιού. Επίσης έχει 2 ιδιαίτερα σκοτεινές ιστορίες εμπνευσμένες από τη Χιονάτη, η μια διήγημα, η άλλη ποίηση, τις οποίες βρήκα εξαιρετικές. Έχει και 2 με την Ωραία Κοιμωμένη, από τα οποία το ένα είναι κωμικό και το άλλο έχει περίπου το ίδιο κόνσεπτ, αλλά είναι πιο σκοτεινό με πασπάλισμα χιούμορ. Γενικά, αξίζει πολύ, απλά να έχεις υπόψη σου ότι όλες οι ιστορίες σχεδόν είναι πολύ σκοτεινές ή τρόμου. Μπορείς να το βρεις μόνο στο σάιτ τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι! Το ξέρω αυτό το βιβλίο και θέλω πολύ να το πάρω! Τώρα ετοιμάζουν κι ένα ακόμη, που θα είναι retelling από μυθολογία, θα δω μήπως κάπως τα πάρω και τα δύο. Αλλιώς απ' ότι ενημερώθηκα θα είναι διαθέσιμα στο fantasy festival (που όμως είναι στην Αθήνα και μου πέφτει μακριά) και φυσικά στο site που λες κι εσύ.

      Διαγραφή
  2. Το διάβασα κι εγώ. Είναι πράγματι μια πολύ όμορφη επαναφήγηση του παραμυθιού της Χιονάτης, με φεμινιστικά μηνύματα. Μου άρεσε πολύ που, αν και ήταν young adult μυθιστόρημα φαντασίας, το ρομάντζο δεν έπαιζε παρά δευτερεύοντα ρόλο και το γεγονός ότι δεν υπήρχε ερωτικό τρίγωνο! Αντίθετα, με ξενέρωσε κάπως ο ανθρωπομορφισμός των δύο εντόμων, δεδομένου κιόλας ότι στα άλλα ζώα δεν υπάρχει καθόλου αυτό το στοιχείο, ακόμη και σε ζώα που είναι λογικό να υπάρχει, όπως οι σκύλοι.
    Για πιο πολλά σχόλια, έλα στο μπλογκ μου, όπου έχω ανεβάσει ανάρτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δε μου άρεσε ΚΑΘΟΛΟΥ ο ανθρωπομορφισμός των δύο εντόμων, έπρεπε να βγει!! Το είχα ξεχάσει κιόλας, με τον καιρό πιστεύω θα το ξεχάσεις κι εσύ και θα σου μείνει το ωραίο σύνολο του βιβλίου.
      Έρχομαι στο μπλογκ σου να δω τι έγραψες ;)

      Διαγραφή