Διάβασμα αδιάβαστων στην τύχη (ή "Η Μέθοδος της Κούπας")

Σου έχω μιλήσει πεταχτά γι' αυτό, τόσο αναφορικά σε άρθρα εδώ όσο και στο Tiktok (όπου έχω και βιντεάκι αρχικό αλλά και μερικά με τη μέθοδο σε εφαρμογή). Αποφάσισα, έπειτα από λίγη επιπλέον προσωπική εμπειρία από την αρχική ιδέα, να έρθω με ένα πιο αναλυτικό άρθρο με πλήρεις οδηγίες που θα βοηθήσουν κι εσένα να εφαρμόσεις τη μέθοδο αυτή.

Αρχικά θέλω να διευκρινίσω πως ως μέθοδος λειτουργεί κυρίως για να διαβάσεις κάποια βιβλία που ενδεχομένως αγόρασες κάποια στιγμή ενθουσιωδώς αλλά έμειναν στο ράφι γιατί είχες άλλες προτεραιότητες ή δε σου πήγαν ή τα ξέχασες. ΔΕΝ σημαίνει καθόλου πως θα μειωθούν ουσιαστικά τα αδιάβαστά σου, δεδομένου του ρυθμού που αγοράζουμε βιβλία που δεν είναι ποτέ ίδιος με αυτόν που τα διαβάζουμε (ή τελοσπάντων αν, κι εσύ σαν εμένα, δεν έχεις κανέναν αυτοέλεγχο!). Ωστόσο θα νιώσεις ένα αίσθημα πληρότητας, πως έκανες κάτι σωστό και ίσως και μια χαρά που διαβάζεις επιτέλους εκείνο το βιβλίο που ήθελες πολύ να το διαβάσεις και για κάποιον λόγο δεν το έκανες μέχρι σήμερα.

Πρώτο βήμα: Φέρε τη Μαρί Κοντό στη βιβλιοθήκη σου

Η γλυκιά Μαρί Κοντό που είναι λίγο μινιμαλίστρια (θου Κύριε!) έχει αυτή την τακτική που ό,τι δεν sparks joy (δε σου φέρνει αυτόματη χαρά) το αποχωρίζεσαι χωρίς πολλή σκέψη. Αυτό θα πρέπει να κάνεις αρχικά με τα ράφια σου. Θέλω, λοιπόν, να τσεκάρεις όλα τα αδιάβαστα στα ράφια σου, μαζί κι εκείνα που ίσως πήρες κάποτε που είχες άλλο μυαλό ή σου χάρισαν ή οτιδήποτε, και να πεις ειλικρινά στον εαυτό σου αν θα τα διάβαζες τώρα ή αν δε σκοπεύεις να τα διαβάσεις ποτέ. Αν απαντήσεις ναι στο πρώτο τα αφήνεις στη θέση τους. Αν απαντήσεις ναι στο δεύτερο τα βγάζεις εντελώς και τα χαρίζεις (ή τα πουλάς στο metabook). Αν απαντήσεις όχι και στα δύο, ουσιαστικά δε θέλεις να τα αποχωριστείς, μπορείς να τα καταχωνιάσεις σε κάποιο ντουλάπι, μπαούλο, κούτα, αποθήκη, οτιδήποτε (που ναι δεν είναι πολύ υγιές, ναι το έχω κάνει κι εγώ) και τώρα έχεις μια βιβλιοθήκη με αδιάβαστα που θα χαιρόσουν άπειρα να διαβάσεις αμέσως τώρα.

Δεύτερο βήμα: Η Λίστα!

Τώρα θα χρειαστεί να έχεις χρόνο, και ένα τετράδιο ή ένα φύλλο χαρτί, εξαρτάται από την ποσότητα των αδιάβαστων. Θα σου πω να ΜΗΝ τα αριθμήσεις αν είναι πάρα πολλά, γιατί αν είσαι σαν εμένα (που το έχω κάνει κιόλας) μόνο θα αγχωθείς έξτρα, δε χρειάζεται! Θα καταγράψεις, λοιπόν, τα αδιάβαστα σε αυτό το τετράδιο/χαρτί και κάθε φορά που θα αγοράζεις νέα βιβλία, δεδομένου πως δεν τα ξεκινάς για κάποιο λόγο άμεσα (πχ για κάποια συνανάγνωση) θα τα γράφεις κατευθείαν στη Λίστα. Η Λίστα πρέπει να είναι πάντα ενημερωμένη.

Τρίτο βήμα: Τα χαρτάκια

Η ώρα της χειροτεχνίας, όπου γράφεις αν όχι όλο τον τίτλο, σίγουρα κάτι πολύ χαρακτηριστικό του κάθε βιβλίου σε ένα μικρό χαρτάκι. Για παράδειγμα αντί για "Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Η συντροφιά του δαχτυλιδιού, του Τζ.Ρ.Ρ. Τόλκιν" γράψε "Άρχοντας 1", ε; κάπως έτσι. Κάποιοι πολύ καλλιτέχνες έχουν φτιάξει μίνι βιβλιαράκια τώρα και τα έχουν βάλει σε βαζάκια και κάθε φορά που διαβάζουν ένα από αυτά το βάζουν έπειτα σε μια μίνι βιβλιοθήκη τάχαμου, μινιμαλίστρια -ΘΟΥ- δεν είμαι, αλλά θα βγάλω φλύκταινες στη σκέψη ΑΚΟΜΗ περισσότερων βιβλίων διαβασμένων και μη σε μίνι μορφή να μαζεύουν σκόνη και να μην έχουν ούτε κι αυτά χώρο, νο θενκ γιου!!

Τέταρτο βήμα: Η Κούπα

Η Κούπα δεν είναι απαραίτητο να είναι κούπα, μπορεί να είναι Βάζο, μπορεί να είναι Κουτάκι, ελπίζω να μην είναι ένα μεγάλο Μπολ, μπορεί να είναι οτιδήποτε θα σου άρεσε να έχεις στη βιβλιοθήκη σου και από διακοσμητικής άποψης δηλαδή, στο οποίο θα μπουν όλα τα χαρτάκια με τα αδιάβαστα βιβλία του προηγούμενου βήματος. Εγώ διάλεξα κούπα γιατί έχω πολλές, τις αγαπώ και η συγκεκριμένη ήταν δωράκι από το Λονδίνο από την Κλειώ.

Εντάξει, ως τώρα νομίζω πως είναι πολύ πολύ απλό και αναμενόμενο. Πάμε τώρα στα βήματα που είναι πιο συγκεκριμένα!

Πέμπτο βήμα: Η ώρα της μοιραίας ανάγνωσης

Δηλαδή η στιγμή που θα διαλέξει η Κούπα ένα βιβλίο για να διαβάσεις. Έχω ορίσει πως για κάθε τρία βιβλία που τελειώνω θα διαλέγω ένα στην τύχη από την Κούπα μου. Αυτό σημαίνει τρία ΧΩΡΙΣ αυτό της Κούπας. Και είμαι πολύ αυστηρή με αυτό! Ό,τι και να γίνει, άπαξ και τελείωσε τρίτο βιβλίο, ακόμα κι αν έχω άλλα ανοιχτά, ΠΡΕΠΕΙ να διαλέξω ένα από την Κούπα.

Έκτο βήμα: Διαβάζεις το βιβλίο της Κούπας

Αφήνοντας όλα τα άλλα, ιδανικά, αλλά αν είσαι και multireader τι να σε κάνω, διάβασέ το παράλληλα, απλά πρόσεξε να μη χάσεις τον μπούσουλα με τα βιβλία που τελειώνεις!

Βήμα πρόβλημα:
Δε σου άρεσε το βιβλίο που σου διάλεξε η Κούπα

Δεν ήθελες αυτό, δεν είσαι σε φάση, ναι μεν αλλά... Είναι κάτι που μου συνέβη στη δεύτερη κλήρωση, όταν βγήκε η "Ιστορία του Κούλερβο" του Τόλκιν και δε μου πήγαινε καθόλου. ΟΛΑ ΚΑΛΑ! Δε χρειάζεται να γκρεμιστεί όλο το σύστημα, ούτε να πέσεις σε reading slump ΧΡΙΣΤΕΜΟΥ, όχι! Βάλε το χαρτάκι πίσω στην Κούπα. Σημείωσε στη Λίστα ένα "1" δίπλα στο βιβλίο (που σημαίνει πως μια φορά κληρώθηκε και δε διαβάστηκε). Αν οι φορές γίνουν 3, λυπάμαι που σου το λέω, μα θα πρέπει να μπει πιθανόν στο ντουλάπι ή κάτι ακόμη πιο ακραίο..

Η αποκατάσταση της "ζημιάς" σε αυτή την περίπτωση θα γίνει επιλέγοντας ΔΥΟ βιβλία μπακ του μπακ από την Κούπα που θα πρέπει να διαβαστούν πριν πιάσεις κάτι αυθαίρετα. Έπειτα συνεχίζεις κανονικά.

Πιθανό βήμα: Επιλογή βιβλίου που έχεις ήδη διαβάσει!

Μπράβο! Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να αγοράσεις ή να δανειστείς ή ό,τι θέλεις, ένα νέο βιβλίο για επιβράβευση! Αμέσως τώρα! Αλλά το βιβλίο-επιβράβευση ΔΕ θα μπει στο ράφι, θα το αρχίσεις μόλις κάτσεις για διάβασμα! (για να μην ξεχνάμε και αυτό το φίλινγκ το "διαβάζω κάτι αμέσως μόλις το φέρνω στο σπίτι")

Η Παραλλαγή της Οικονομίας

Για τους πολύ πολύ ακραίους και σκληροπυρηνικούς, μπορείς να παραβλέψεις πάρα πολλά από τα παραπάνω βήματα (δηλαδή από το πέμπτο βήμα κι έπειτα) και να διαβάσεις για παράδειγμα πέντε βιβλία στην τύχη από την κούπα κι ώσπου να τα τελειώσεις να μην κάνεις καμία βιβλιοαγορά. Μετά να κάνεις μια. Να διαβάσεις άλλα πέντε και ούτω καθεξής. Έτσι θα μπορέσεις μάλιστα να μειώσεις αποτελεσματικά τα αδιάβαστά σου. Δεδομένου ότι αυτή η νέα βιβλιοαγορά που θα κάνεις δε θα είναι δέκα καινούργια βιβλία!

Πολύ επιθυμητό επιπλέον βήμα: σόσιαλάιζινγκ

Αν αποφασίσεις να κάνεις αυτή τη μέθοδο της Κούπας (την οποία προφανώς και δεν εφηύρα εγώ, σιγά το πράγμα δηλαδή), μα αν είμαι η αφορμή για να την εφαρμόσεις κι αν το κάνεις μάλιστα με τους "δικούς μου" κανόνες, μπορείς να μοιραστείς το παρόν άρθρο ή να δημοσιεύσεις στα social σου χρησιμοποιώντας το #bookfromthecup ή εννοείται να με κάνεις tag (είμαι σε όλα τα social!) για να μοιραστώ κι εγώ με τη σειρά μου τη δική σου προσπάθεια.

Εγώ ως τώρα το απολαμβάνω πολύ, το "τυχερό" μου βιβλίο κι έχω ενθουσιαστεί! Θα συνεχίσω τη Μέθοδο της Κούπας ώσπου να τη βαρεθώ κι ελπίζω εντωμεταξύ να έχω δώσει σε μελλοντικά αγαπημένα μου βιβλία τη θέση που τους αρμόζει, ανάμεσα στα διαβασμένα!

0 σχόλια